24 Kasım 2018 Cumartesi

Türk zırhlıları yola yerli motorla devam edecek



Türkiye'nin ilk dizel motor üreticisi TÃœMOSAN, geliÅŸtirdiÄŸi yerli motor ve güç aktarma organlarıyla güvenlik güçlerine hizmet verecek 4×4, 6×6 ve 8×8 zırhlı araçların ihtiyaçlarını karşılamaya hazırlanıyor.


Tü

TÃœMOSAN, 17’nci MÃœSÄ°AD EXPO ile eÅŸ zamanlı gerçekleÅŸtirilen High Tech Port By MÃœSÄ°AD fuarında, yerli motor, transmisyon ve güç aktarma organları konusunda yürüttüğü çalışmalarda gelinen noktayı sergiledi.

TÜMOSAN Proje Yönetim Müdür Vekili Volkan Gün, AA muhabirine yaptığı açıklamada, fuarda, taktik tekerlekli zırhlı araç Pusat için geliştirdikleri motor, transmisyon, transfer kutusu, diferansiyel ve tekerlek göbeklerini sergilediklerini söyledi.

Türkiye’de çok sayıda araç üreticisi ve entegratörü olduÄŸuna deÄŸinen Gün, bunun yanında özellikle kritik alt sistemlerin yurt dışından tedarik edildiÄŸini, bunun da operasyonel anlamda zaman zaman sıkıntılara yol açabildiÄŸini belirtti.

Åžirket olarak 1970’li yıllardan bugüne kadarki motor ve güç aktarma organlarına iliÅŸkin kabiliyetlerini bir araya getirerek 2017’de Ä°stanbul’da gerçekleÅŸtirilen Uluslararası Savunma Sanayii Fuarı’nda (IDEF 2017) Pusat’la birlikte sergilediklerini anımsatan Gün, “Türk mühendislerinin ve yerli tedarikçilerimizin, üreticilerimizin gelmiÅŸ olduÄŸu noktayı sergiliyoruz. Åžunu vurgulamak istiyoruz: Türkiye’de motor, transmisyon, aktarım organları yapılabiliyor. Yani herhangi bir kısıtlama ya da hiçbir ülkeden kritik bir komponent tedarik etmeden kara platformlarında kendi ihtiyacımızı karşılayabilecek seviyede olduÄŸumuzu göstermek istedik.” dedi.

title=

Pusat, IDEF’e güncellenerek gelecek

Pusat’ın IDEF 2019’de temel olarak aynı kalmakla birlikte fiziksel bazı güncellemelerle geleceÄŸini söyledi.

Geçen sürede Savunma Sanayii BaÅŸkanlığı aracılığıyla Kara Kuvvetleri Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü’yle görüşmeler gerçekleÅŸtirdiklerini, ihtiyaçları belirlediklerini ve bu doÄŸrultu araçta bazı güncellemeler yaptıklarını anlatan Gün, şöyle konuÅŸtu:

“Araç üzerindeki kalifikasyon testlerimiz devam ediyor. Özellikle mayın ve balistik testlerle ilgili çalışmalarımız sürüyor. IDEF 2019’da, müşteri isterleri doÄŸrultusunda testleri tamamlanmış, mayın ve balistik tesisleri geçmiÅŸ bir aracı sergilemeyi planlıyoruz.

Åžu anda TÃœMOSAN’ın farklı bir motoruyla test süreci devam ediyor. Transmisyon olarak yeni nesil transmisyonumuzu kullanıyoruz ve yaklaşık 2 bin kilometre test ettik. Pusat’ın kalifikasyon süreci diÄŸer araç kalifikasyon süreçlerinden biraz daha meÅŸakkatli, alt sistemlerin kalifikasyonu da sürece dahil oluyor. Dolayısıyla üzerinde bulunan 360 beygir, 4 silindir motorumuzu IDEF 2019’da sergilediÄŸimizde, seri üretim altyapısının da oluÅŸma süreciyle birlikte motorumuz, transmisyonumuz ve aktarma organlarımız da kalifiye edilmiÅŸ olacak. Pusat envantere girecek seviyede seri üretime hazır dediÄŸimiz anda motor, transmisyon ve aktarma organları da tamamen kalifiye edilmiÅŸ olacak.”

“Dışa bağımlılık çok ciddi biçimde ortadan kalkacak”

Volkan Gün, motor projelerinde bir diÄŸer önemli gündem maddelerinin de 6×6 ve 8×8 araçların ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik olduÄŸunu söyledi.

Savunma Sanayii BaÅŸkanlığı tarafından Kara Kuvvetleri Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı ihtiyacına binaen yürütülen Özel Maksatlı Taktik Tekerlekli Zırhlı Araçlar Projesi’nde tedarik edilecek 6×6 ve 8×8 araçlara yönelik yurt içinde geliÅŸtirilmesi hedeflenen motor alt sistemi için araç üreticisi FNSS ile görüşmeleri sürdürdüklerini belirten Gün, ÅŸu bilgileri verdi:

“BaÅŸkanlık söz konusu araç ihalesinde yerli motor kullanma stratejisi uyguladı. Biz süreç öncesinde FNSS’le görüşmeler yapmıştık. Proje kapsamında güvenlik güçlerinin envanterine katılacak 6×6 ve 8×8’lik araçların motor ihtiyacını yerli olarak karşılamak için araçları üretecek FNSS firması ile sözleÅŸme çalışmalarımız sürüyor. Çok kısa süre içinde sözleÅŸmeyi imzalamayı planlamaktayız.

Bu araçlar envantere ilk kez girecek ve yerli motorla girecek. Bu projede 450 beygir ve 500 beygir üzerinde olmak üzere 2 tip motor vermeyi planlıyoruz. Envanterdeki araçların ihtiyaç duyduğu güçler de dikkate alındığında bu alandaki dışa bağımlılık çok ciddi biçimde ortadan kalkacak.

Pusat’ta 4 silindir, 360 beygir motor kullanıyoruz. 360 beygir motorun test ve kalifikasyon çalışmalarını test ve kalifikasyon çalışmaları FNSS projesindeki 450 beygir ve 500 beygir üzeri motorlarla eÅŸzamanlı yürüteceÄŸiz. Yani o proje tamamlandığında Türkiye’nin ihracat lisansı ve kullanım izni gerektirmeyen 4 silindir 360 beygir, 6 silindir 450 beygir ve 500 beygir üzeri 3 farklı motoru olacak.”

“Detay tasarımlar tamamlandı”

Gün, 6×6 ve 8×8 araç projesi için yapılacak çalışmanın 8-10 yılı bulabilecek bir motor geliÅŸtirme projesi olmadığına iÅŸaret ederek, “Söz konusu sürelerin çok altında bir sürede motorların üretimine baÅŸlanacak. Åžu anda motorlarımızın geldiÄŸi seviyede detay tasarım anlamında her ÅŸey tamamlandı. Sadece test düzenekleri üzerindeki test süreçlerimizi ve kalifikasyon-kalibrasyon aÅŸamamızı koÅŸturacağız. Günün sonunda NATO standartlarına haiz bir ürün çıkarmak istiyoruz.” dedi.

Kaynak: Hürriyet


Türk zırhlıları yola yerli motorla devam edecek

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder